365 PILATES

Pilates is een trainingsmethode voor het lichaam. Het uiteindelijke doel is het creëren van een evenwichtig spierensysteem. Overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren worden gereactiveerd. Uiteindelijk ontstaat er een evenwicht tussen de verschillende spiergroepen. Een Pilatestraining richt zich primair op het trainen en activeren van de core: dat zijn de diepliggende buikspieren, de bekkenbodemspieren en de spieren die je rug stabiliseren rondom de wervelkolom. Als je de spieren van je core traint ontstaat een korset aan spieren. Zodra dit korset krachtig genoeg is, – mits je scoliose of een andere rug aandoening hebt, richt de wervelkolom zich automatisch naar haar natuurlijke houding.

Een getraind lichaam kun je ook met andere trainingsmethoden bereiken. Volgens kenners maakt juist de manier van trainen bij Pilates het geheel bijzonder. Het combineert de voordelen van yoga – dat is het krijgen van soepelheid, concentratie en coördinatie – met de voordelen van krachttraining, dat is cardiovasculaire conditie en spierkracht. Door een Pilatestraining wordt je lichaam dus niet alleen krachtiger, maar ook beweeglijker en soepeler. Bij fitness speelt het aantal herhalingen of weerstand een belangrijke rol. Dat gaat niet op bij Pilates. De bedoeling is dat de bewegingen gecontroleerd en geconcentreerd uitgevoerd worden. Het aantal herhalingen is van minder belang. De mentale aanwezigheid, met vol bewustzijn de oefeningen uitvoeren, speelt een belangrijke rol. Het bepaalt de uiteindelijke kwaliteit van de training.

In principe kan iedereen Pilates beoefenen. In principe want de meningen zijn verdeeld over het feit of het al dan niet goed is om Pilates te beoefenen als je zwanger bent. Bewegingswetenschappers steggelen hier voortdurend over. Waar ze het wel over eens zijn, is dat Pilates een ondersteunende rol kan hebben bij het herstel van blessures en tijdens een revalidatieproces. Als je hiermee te maken hebt, leg dan je persoonlijke situatie voor aan de instructeur.

Trek iets aan waar je je comfortabel in voelt. Neem ook zeker een handdoek en bidon met water mee. Yoga matjes zijn aanwezig.

BEKIJK LESROOSTER AMSTERDAM BEKIJK LESROOSTER ALPHEN BEKIJK LESROOSTER TER AAR

Photo Gallery